Foodblog Swap! Overnight Oats

Foodblog Swap! Overnight Oats

Oh jee! Wat kan een maand ineens hard gaan. Twee foodblog swap posts achter elkaar, het ultieme bewijs dat ik een drukke maand heb gehad. Deze maand heb ik eindelijk mijn scriptie afgeschreven, ingeleverd en gepresenteerd. Wat een heerlijk gevoel om het eindelijk allemaal af te kunnen sluiten! Mijn blogtijd is er dus wel een beetje bij ingeschoten. Gelukkig gaat daar nu verandering in komen!

Nu terug naar de foodblog swap. Deze maand mocht ik koken van het blog Lynn, Lyvre. Een heerlijk vrolijk food en lifestyle blog wat ik met veel plezier heb gelezen. Lynn kookt vegetarisch en gezond, dat komt even mooi uit! Past perfect bij mijn huidige gezonder eten  periode. Eén van de leuke dingen aan de foodblog swap is dat je de kans krijgt om dingen uit te proberen die buiten je eigen comfort zone liggen. Dingen waar je zelf niet zo creatief in bent, dingen waar je zelf nooit aan had gedacht. Je kunt het allemaal leren van je mede-bloggers. Dat heb ik deze maand dan ook gedaan.

Nu ik bezig ben een nieuwe balans te vinden, probeer ik ook weer wat beter te ontbijten. Ontbijt is voor mij altijd een moeilijke maaltijd geweest. Ik heb er vaak gewoon geen trek ik. Als ik wakker word wil ik een kop koffie en verder niets. Toch weet ik dat ik moet ontbijten. Als ik dat namelijk niet doe krijg ik ontzettend de neiging om heel ongezonde dingen te eten bij de lunch. Meestal krijg ik een banaan of een appel wel weg, maar dat gaat toch ook vervelen. Als ik echt geen zin heb om te ontbijten verleid ik mezelf met een verwen ontbijtje van eieren en bacon…Oeps. Niet gezond. Ik had echt wat nieuwe opties nodig in mijn ontbijtrepertoire.

Op Lyvre kwam ik  een recept voor “Overnight oats” tegen. Ik had overnight oats al vaker voorbij zien komen, maar had er nooit echt aandacht aan besteed. Ik had wel eens gedacht  ”ik moet een keer kijken wat dat nou eigenlijk is” maar was het vervolgens gelijk weer vergeten. Nu echter, zat ik met mijn ontbijtdilemma in mijn achterhoofd. Daarbij zag het er wel heel schattig uit, zo in een wekpotje. En een ontbijt waar je ‘s ochtends niks meer aan hoeft te doen is wel handig als  ik een vroege dienst heb. Om 04:30 heb ik namelijk nooit zo’n zin om ontbijt voor mezelf te maken. Ik besloot het uit te proberen.  Was het liefde bij de eerste hap?  Nee.  Heb ik nu uiteindelijk een nieuwe optie in mijn ontbijt repertoire? Ja! Het hoe of wat leg ik later uit, maar nu eerst: Hoe maak je overnight oats?

Benodigdheden

Wekpot (of een ander bakje, maar een wekpot is wel leuk! )
Havermout
Yoghurt
Fruit
Eventueel andere toppings

Bereidingswijze
Eigenlijk zijn overnight oats vrij  eenvoudig. Ik dacht altijd dat het best even en klusje zou zijn, maar het is heel simpel. Doe de havermout en de yoghurt in een wekpot en shake it like a polaroid picture! Voeg het fruit en eventuele andere toppings toe, zet in de koelkast en klaar!  De volgende dag staat je ontbijtje klaar in de koelkast. Het originele recept van Lynn vind je hier. In haar recept staat een verhouding van 25 gram havermout op 200 gram yoghurt, dat heb ik ook aangehouden. Ik ben niet zo dol op Chiazaad, dus dat heb ik weggelaten. De banaan cacao en noten versie die Lynn beschrijft klinkt ook heel erg lekker! Die ga ik zeker nog proberen. Zelf ging ik de eerste keer voor bramen en frambozen in plaats van aardbeien. Daarbij ging ik voor soja yoghurt, omdat ik dat meestal lekkerder vind dan gewone yoghurt. Ik had alleen een grote wekpot, maar ik kon het niet over m’n hart verkrijgen om geen wekpot te gebruiken. Het zag er zo leuk uit! Ik moest en zou overnight oats in een wekpot maken!

De volgende dag had ik een vroege dienst, dus kon ik ‘s ochtends fijn mijn pot uit de koelkast pakken en op naar mijn werk! Klein puntje… Is het praktisch om een grote, glazen wekpot mee te slepen naar je werk? In je handtas? In de bus? Ik weet het antwoord inmiddels…..
Toen ik rond 08:00 honger begon te krijgen pakte ik mijn pot en nam een hap. Hmm… Het was niet wat ik had gehoopt. Ik moest een beetje wennen aan de textuur en frambozen waren duidelijk niet de beste keuze.  Het geheel werd erg zuur, niet zo lekker. Ik nam een paar happen en was er toen eigenlijk klaar mee.

DSC03185

Een beetje teleurgesteld begon ik maar te zoeken naar een ander recept op Lyvre wat ik zou kunnen maken, want wat is er nou leuk aan  een “Ik heb het gemaakt, ik vond het niet lekker” artikel. Alleen, vond ik het echt niet lekker? Of kwam het door de frambozen? Of omdat ik er nog aan moest wennen? Ik dacht er wat langer over na, en besloot het nog een keer te maken. Nu alleen met bramen. Dat was gelijk veel beter! Niet meer zuur, eigenlijk best lekker. Toch zette ik na een paar happen weer mijn pot aan de kant. Wat was hier aan de hand?

Uiteindelijk bedacht ik het antwoord. Als ik een verwen ontbijtje voor mezelf maak, dan is dat nooit alleen bacon. Of alleen eieren. Of alleen een cracker. Het zijn eieren, met bacon, op een cracker! Misschien zijn overnight oats voor mij niet iets als cornflakes, maar meer iets als eieren. Iets wat het lekkerste is als onderdeel van een groter geheel. De basis van een nieuwe, gezondere versie van mijn persoonlijke verwen ontbijtje! Dat moest ik uitproberen. De volgende ochtend nam ik een klein potje overnight oats. Verder sneed ik een banaan in plakjes en nam er, als zoute tegenhanger, een halve cracker macademiaboter met fleur de sel bij. Simpel? Ja. Lekker? Absoluut! Dit is echt een heel goed gezond alternatief voor mijn ongezonde verwen ontbijt. Ik ga het nu zeker vaker maken! Overnight oats en ik moesten een goede balans vinden, maar nu kunnen we het prima met elkaar vinden. Dat vind ik het leuke aan de foodblog swap, het daagt je uit om nieuwe dingen te proberen. Ik ga mijn potje voor morgen vast in de koelkast zetten. Wie doet er mee?

DSC03194

DSC03223

Speak Your Mind

*