Soba noodles met garnalen

Soba noodles met garnalen

Het is vrijdag, je komt thuis, je bent moe, je hebt honger, je wilt snel even iets makkelijks eten. Logische keuze? Snackbar of pizza. Helaas, je had jezelf beloofd gezond te gaan eten. Net als vorige week en de week daar voor. En vandaag gaat dat nog lukken ook! Want ik vertel je hoe je een super snel, makkelijk en gezond gerecht maakt. Soba noodles met garnalen. Lekker, gezond en snel. Wat wil je nog meer? Hmm, misschien wat meer foto’s, maar mijn honger won het hier van mijn blog focus.

Benodigdheden
Soba noodles (boekweit noodles)
Garnalen
Knoflook
Gember
Kippenbouillon ( liefst huisgemaakte)
Lente ui
Soja bonen, gedopt
Citroengras
Limoen

Bereidingswijze
Hoewel veel supermarkten een flinke Aziatische afdeling hebben, zullen zullen sommigen van jullie de toko op moeten zoeken voor dit gerecht. Geloof me, het is het waard! Begin met de bouillon. Ik heb meestal wel wat bakjes huis gemaakte bouillon in de vriezer ( ik kan het iedereen aanraden) maar met een blokje lukt het ook prima. Er bestaat ook bouillon in een pak, zoals je melk of appelsap. Ik kende het alleen uit Frankrijk, maar spotte het laatst gewoon in de Ah. Voor dit recept is dit een betere optie dan een blokje!

20130524-144707.jpg
Zet je bouillon op en voeg er je citroengras ( de steel altijd eerst even kneuzen!) en een geschild stuk gember aan toe. Breng het tegen de kook aan en laat het lekker trekken. Pel ondertussen je garnalen, snij je lente uitjes in ringen, pel wat knoflook en schil nog wat gember. Zelf gebruik ik voor dit soort gerechten vaak bevroren sojabonen die al gedopt zijn. Gebruik je verse, dop ze dan nog even. Breng een ruime pan water aan de kook en blancheer de sojabonen een paar minuutjes tot ze beetgaar zijn. Proeven is de beste manier om er achter te komen of ze gaar zijn!

Voor wie niet bekend is met deze term: Blancheren doe je door door je ingrediënten ( meestal groenten) te bereiden in ruim kokend water. Je zet je ingrediënten dus niet op met koud water, maar voegt ze pas toe als het water al stevig kookt. Laat je ingrediënten net gaar worden, giet ze dan gelijk af en spoel even af met koud water. Of nog beter, leg ze in een badje van water en ijsblokjes. Waarom? Zo stop je het garen, blijven je groenten mooi beetgaar en houden hun heldere kleur!

20130524-144730.jpg
Voeg je soba noodles toe aan je bouillon, breng je bouillon net aan de kook en gaar hier je noodles in. Tegelijkertijd ga je de garnalen bakken. Zet een koekenpan op vrij hoog vuur en fruit er een flinke hoeveelheid geraspte gember en geperste/geraspte knoflook in aan. Na ongeveer een minuutje kunnen je garnalen er bij. Pas op, garnalen hoef je maar kort te bakken. Voor je het weet zijn ze taai! Als je garnalen rondom een mooi kleurtje hebben is het tijd om op te dienen! Huh? Nu al? Ja, ik zei snel, dan bedoel ik ook snel!

20130524-144737.jpg
Zet het vuur onder alle pannen uit en pak een kom. Met een spaghetti tang of een vork kun je de soba noodles uit de bouillon vissen. Leg een mooie bodem soba in je kom, ongeveer 3/4 vol. Schep of schenk er je lekkere bouillon op en schep er een lekker flinke hoeveelheid sojabonen over. Leg er je garnalen op en schep vooral die lekkere restjes gebakken gember en knoflook er over! Strooi als kroon op het werk de lente uitjes over je kom en leg er een partje limoen op. Klaar! Een warm, gezond en snel gerechtje. Lekker fris door de gember, vullend door de soba. Natuurlijk kun je ook dit gerecht volledig aanpassen aan je eigen smaak. Andere bouillon, andere smaakmakers, andere groenten, allemaal mogelijk. Hou je niet van sojabonen bijvoorbeeld? Of kun je ze niet vinden? Shiitake, fijngesneden broccoli roosjes, gesneden baby maïs of sugar snaps zijn allemaal lekkere alternatieven. Combinaties zijn natuurlijk ook mogelijk! Wat zijn jullie favorieten snelle, makkelijke en gezonden maaltijden? Laat het me weten in een comment!

20130524-144743.jpg

20130524-144752.jpg

Speak Your Mind

*