Mexicaanse Pitabroodjes + De Wentelteef valt af…

Mexicaanse Pitabroodjes + De Wentelteef valt af…

Nou, het is zo ver hoor! Het begint eindelijk zomer te worden. Een tijd van terrasjes, ijsjes en strand breekt aan. Fijn. Helaas is dit ook de tijd van “Oh god… ik moet straks in bikini.” De dames bladen schreeuwen alweer  over de beste nieuwe diëten, de nieuwste work-out rages en de top tien voedingsmiddelen die je vet met een ongelooflijk tempo van je lijf zullen doen smelten… Om heel eerlijk te zijn, interesseert het me allemaal weinig. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst op een weegschaal heb gestaan. Voor mij is er maar één maatstaf: Voel ik me lekker in mijn vel? Kijk, ik ben een vrouw. Natuurlijk voel ik me regelmatig onzeker als ik voor de spiegel sta. Word ik verdrietig als die mooie broek ineens wel heel stroef over mijn heupen gaat. Neem ik me met grote regelmaat voor nu toch echt even een tijdje wat rustiger aan te doen qua eten. Toch is ‘t het me niet waard om dan maar niet die bearnaise over mijn steak heen te gieten. Om dan maar geen stroopwafel bij mijn koffie te nemen ( het idee…)  Of om dan maar een keer de salade te bestellen.  Ik maak een simpele afweging, word ik gelukkiger van die bak ijs in de vriezer, of van een beter zittende spijkerbroek. Meestal slaat de weegschaal door richting het ijs, maar nu is het even anders. Ik kan er echt niet meer omheen. Het gaat gebeuren. Zijn jullie er klaar voor? De Wentelteef valt af…

Alvorens ik een stortvloed aan “je bent helemaal niet dik” opmerkingen over me heen krijg, dat weet ik. Ik ben niet dik. Ik ben zelfs slank. Waarom ik dan toch af wil vallen? Omdat ik me niet lekker in mijn vel voel. Ik voel me niet fit, mijn kleding zit niet lekker, ik word niet meer blij als ik in de spiegel kijk. Dat zijn voor mij de tekenen dat het tijd is om actie te gaan ondernemen. Uit ervaring weet ik dat ik meestal aan kom wanneer er een nieuwe levensfase aanbreekt. Ik kwam aan toen ik naar de middelbare school ging (maar dat heeft mijn groeispurt lekker voor me opgelost). Ik kwam aan toen ik ging studeren en op mezelf wonen. Sinds ik in oktober fulltime ben gaan werken, zijn de kilo’s er weer aangeslopen. Het komt er meestal op neer dat ik mijn eetpatroon moet aanpassen aan mijn nieuwe ritme. Momenteel is mijn grootste probleem bewegen. Ik sport niet, ik fiets nauwelijks meer. Kortom, eigenlijk moet ik vooral meer gaan bewegen. Dat ben ik ook zeker van plan, maar in eerste instantie is het wel verstandig om ook even wat gezonder te eten.

Waarom deel ik dit met jullie? Ten eerste helpt het me met mijn motivatie. Als het goed gaat, kan ik dat met jullie delen. Positieve dingen delen is leuk, dus kan ik er maar beter voor zorgen dat het goed gaat, toch? Ten tweede verklaart het waarom er de komende tijd wat andere recepten op mijn blog verschijnen dan normaal. Wat minder boter, wat meer volkoren, wat minder room, wat meer komkommer. Echt dieet gerechten zijn het niet, gewoon gerechten met iets minder vet dan ik normaal in mijn recepten verwerk. Klaar voor de eerste? Ik zou mezelf zo kunnen overtuigen dat deze heerlijke Mexicaanse pitabroodjes niet goed voor me zijn. En ook nog eens handig om mee naar mijn werk te nemen! Wat wil een mens nog meer.

Benodigdheden
Rijpe avocado’s
Knoflook
Rode ui
Mais
Zwarte bonen
IJsbergsla
Tomaten
Kipfilet
Pitabroodjes
Salsa (Huisgemaakt, of uit een potje)
Taco-kruiden ( Uit de supermarkt, of huisgemaakt. Ik gebruik zelf dit recept)
Verse koriander voor de liefhebbers

Begin met de kip. Deze moet namelijk goed afkoelen voor je de uiteindelijke salade kan mengen. Snij de kipfilet in reepjes en bak de reepjes, met een beetje olie en de taco-kruiden, in een koekenpan. Laat goed afkoelen. Hoeveel taco-kruiden je gebruikt is aan jou, maar houd in je achterhoofd dat kant en klare mixen vaak veel zout bevatten. Proef je kip als deze is afgekoeld en wacht eventueel met het zouten van je uiteindelijke salade tot helemaal op het eind, om te voorkomen dat de kip straks alles te zout maakt. Met een huisgemaakte taco-mix kun je natuurlijk zelf controleren hoe veel zout je toevoegt. Je pitabroodjes moeten ook even afkoelen, dus maak die ook voor je met de salade begint. Bak ze af in de oven, of maak het jezelf gemakkelijk en stop ze een paar minuten in de broodrooster.

image

Terwijl de kip afkoelt maak je de rest van je salade. De basis is eigenlijk een simpele guacamole. Plet de avocado’s ( met een vork of super snel met een staafmixer) tot een glad mengsel ontstaat.  Voeg een flinke hoeveelheid limoensap en de gewenste hoeveelheid geperste knoflook toe. Zelf gebruik ik het sap van 1 kleine limoen en 1 teen knoflook per avocado. Denk er aan, de knoflook is rauw en dus erg sterk van smaak. Kijk zelf hoeveel knoflook bij jouw smaak past. Snij de rode ui in fijne blokjes en voeg aan de guacamole toe. Rauwe ui is alweer een sterke smaak, dus je hebt niet veel nodig. Een kleine rode ui per 2 avocado’s zou genoeg moeten zijn.

image (1)

Je kunt je guacamole nu goed op smaak brengen met zout en peper, maar vergeet niet dat het geheel zouter gaat worden als je de kip toevoegt! Zelf voeg ik in dit stadium een beetje zout en wat vers gemalen zwarte peper toe. Nu je basis saus zo goed als klaar is, kun je de rest toevoegen. De verhoudingen zijn afhankelijk van je eigen smaak en hoeveel salade je wilt maken, maar ik geef je een richtlijn: Op twee flinke avocado’s gebruikte ik 2 kleine tomaten, ontdaan van zaadjes en in blokjes gesneden. Verder een klein blikje zwarte bonen en een klein blikje gele mais. Als laatste twee handen ijsbergsla, in fijne reepjes gesneden. Voor de liefhebber kun je ook wat verse koriander door de salade mengen. Helaas kon ik op de dag dat ik dit recept maakte geen verse koriander krijgen bij mijn buurtsuper…

image (2)

Meng als laatste de kip door de salade en proef het geheel. Is het zout genoeg? Moet er nog wat meer limoensap door? Genoeg knoflook? Maak waar nodig nog wat aanpassingen. Dan wordt het tijd voor het leukste klusje, je broodjes vullen! Snij de pitabroodjes aan de bovenkant  net ver genoeg open om ze te kunnen vullen. Niet te ver, dan valt straks alle vulling er uit! Smeer de binnenkant van het broodje in met ongeveer een eetlepel salsa. Zelfgemaakte salsa is natuurlijk het lekkerst, maar een potje werkt ook prima. Vul vervolgens je broodje met de salade. Je kunt nu gelijk aan tafel, of zoals ik je broodje meenemen voor op het werk. Verpakt in aluminium folie zijn ze het makkelijkst mee te nemen. Een lekkere en vullende lunch, of diner voor de avondwerkers zoals ik. Eén groot pitabroodje bleek genoeg voor mij. Ik had dus nog genoeg over voor de volgende dag.

Tips:
- Liever geen koolhydraten? Gewoon als salade is de vulling natuurlijk ook heerlijk!
- Gebruik kleine pitabroodjes, snij ze door midden en vul ze met deze salade en je hebt een zomers borrelhapje. Lekker bij de barbecue bijvoorbeeld!
- Je hoeft natuurlijk geen pitabroodjes te gebruiken. Ook als vulling voor wraps of tacoschelpen doet deze salade het uitstekend.
- Liever vegetarisch? Vervang de kip bijvoorbeeld door kipstuckjes van de vegetarische slager.

image (3)

Speak Your Mind

*